Když se na sklonku devatenáctého století v Mladé Boleslavi spojili ke společnému podnikání dva místní podnikatelé, nikdo nemohl tušit, že výborný obchodník a manažer Klement a excelentní technik Laurin se stanou legendami českého průmyslu. Počátky byly skromné a oba Václavové se zpočátku věnovali výrobě a prodeji jízdních kol vlastní konstrukce s vlasteneckým názvem Slávia. Přelom nastal v roce 1898, když Václav Klement na jedné ze svých cest zakoupil v Paříži motocyklettu, což byl v podstatě bicykl s přídavným benzínovým motorkem umístěným nad řídítky s ovládacími prvky na různých místech bicyklu. Lze, si asi jednoduše představit, jaký jízdní „komfort“ toto monstrum poskytovalo, nemluvě o spolehlivosti. Při zkušebních jízdách byla motocykletta spíše tlačena, než aby jezdce v sedle sama povozila. Zejména technicky nadanému Laurinovi bylo jasné, že tudy cesta nevede, tedy snažit se umístit na hotový výrobek – bicykl – přídavný motorek. Základem moderního motocyklu se stal rám kolem motoru s ovládáním na řídítkách. Takto nově zkonstruovaný stroj převzal jméno svého šlapacího předchůdce – Slávia. Motocykl, jak ho známe v dnešní podobě přivedli na svět dva Češi a můžeme na to být právem hrdi. V prvních motocyklových závodech neměly motocykly Laurin a Klement valnou konkurenci a na závodní dráze nechávali jejich jezdci ostatní značky za sebou.
Díky obchodnímu talentu Václava Klementa se motocykly se značkou LK brzy rozšířily po celé Evropě, tedy té vyspělejší západní, do které české země tehdy patřily. Legendou se stala historka, kdy jistý obchodník v Anglii přislíbil Klementovi objednat více než 150 strojů, pokud zvládne jednoho ze zaměstnanců zmíněného Angličana naučit do pěti minut na motocyklu jezdit. Klement furiantsky a sebevědomě prohlásil, že stačí minuty tři a své slovo dodržel. Čestné jednání anglického partnera potvrzuje druhá část příběhu. Prý trvalo jen deset minut, co byla následně po splnění úkolu vystavena objednávka.
Bylo jen otázkou času, kdy činorodá dvojice českých podnikatelů vyslyší požadavky doby. Hitem se stal automobil. Svůj první zkonstruovali v nové továrničce Laurin a Klement v roce 1905, tedy před sto patnácti lety. Dostal francouzské jméno Voiturette A, česky vozítko, malé auto. Voituretta se ihned začala prodávat a protože netrpěla „dětskými nemocemi“, stala se na trhu oblíbeným artiklem. Šťastný majitel mohl po tehdejších mizerných cestách uhánět až čtyřiceti kilometrovou rychlostí, díky motoru o síle sedmi koňských sil. Dnes úsměvné, ale tehdy?
Výroba aut se stala stěžejním a posléze jediným programem značky Laurin a Klement. V roce 1925 po zralé úvaze zakladatelů firmy došlo k fúzi se silným domácím strojírenským závodem s francouzským kapitálem v zádech. Další vyrobené automobily už nesly znak okřídleného šípu. Zrodila se škodovka…