Herní komunita na celém světě netrpělivě očekávala příchod cloudové herní služby Google Stadia. Ke spuštění služby došlo 19. listopadu tohoto roku a bylo to tak trochu zklamání.
Budoucnost her? Cloudy
Již řadu let se herní průmysl zaměřuje na přesun hraní na cloudové herní služby. Znamená to, že jakoukoli hru, která je službou podporována, si můžete zahrát na jakémkoli zařízení. Nainstalujete si aplikaci, případně spustíte webovou službu, která vás připojí na vzdálený server, zapnete hru a streamováním přes cloud se obraz hry vrací zpět na vaše zařízení. Můžete si tak užívat hodiny zábavy i přesto, že daný titul nevlastníte (většinou) a váš počítač zvládne maximálně prvního Zaklínače. Všechnu těžkou práci za váš počítač odpracují našlapané stroje na druhé straně a na vás je tak pouze nutnost zajistit kvalitní připojení k internetu.
Bohužel pro náš malý herní trh žádná ze zavedených cloudových herních služeb (Vortex, GeForce Now, Jump) není dostupná. Ale nejsme jediní, cloudové služby jsou většinou doménou USA, a to se Google Stadia snaží změnit.
Malá nabídka titulů a pomalá odezva
Google oznámil vývoj služby začátkem roku 2019 a hráči po celém světě se nemohli dočkat jejího spuštění. To proběhlo zhruba před měsícem a pouze pro některé státy Evropy a USA. Česká republika se uvedení nedočkala. Bohužel spuštění služby provázelo lehké zklamání hráčů. Prvním problémem bylo nedostatečné zásobení herní knihovny. Při svém uvedení se jednalo o 22 herních titulů. Podle všeho se ale Google Stadia snaží své příznivce přesvědčit, že se nemají čeho bát, a v prosinci již přibylo dalších 8 her. Pokud si tento trend udrží, je jisté, že brzy budou mít před ostatními cloudovými službami náskok.
Co se ale ukázalo jako stěžejní vadou na kráse je odezva her. Google Stadia požaduje pro kvalitní a rychlé hraní ve formátu 4K internetové připojení rychlostí minimálně 35 MB/s (minimální hranice pro hraní je 10 MB/s) . Bohužel se hráči i s mnohem vyšší rychlostí setkávají s problémy. Odezva na stisknutí klávesy mnohdy zabere několik vteřin a akční tituly jsou tak obtížně hratelné. Nutno podotknout, že se v tomto případě nejedná tak úplně o chybu Google. Kdo se vyzná alespoň v základech fungování internetu, tak ví, že doba odezvy je závislá na vzdálenosti hráče od serveru a pokud je server daleko trvá několik vteřin než se hráčův příkaz přenese k serveru a pak obraz ze serveru zpět k hráči.. Ale toto je prakticky kámen úrazu celého cloudového hraní her a hráči, kteří jsou od serveru vzdálení, si prostě musí zvyknout nebo doufat, že se Google vyplatí postavit nový server blíže.
Ve finále Google Stadia dopadla relativně dobře, své fanoušky si jistě našla. A hráči z České republiky se snad mohou těšit, že se za cenu necelých 10 Eur, budou moci ke službě připojit již v roce 2020, kdy se služba Google Stadia plánuje spustit pro většinu států Evropy.